Wednesday, August 28, 2019

חלטורת ההתמחות בבית החולים סורוקה: חשש שמתמחים סיכנו מאות חולים בשנה - ישראל היום

חלטורת ההתמחות בבית החולים סורוקה: חשש שמתמחים סיכנו מאות חולים בשנה - ישראל היום

בכל בתי החולים בארץ, הרופאים המתמחים הם שעושים בפועל את האבחון, הטיפול ואפילו את הניתוחים למרבית החולים בחלק ניכר משעות הפעילות.

בתקופת ההתמחות, שנמשכת חמש עד שבע שנים, אמורים מתמחים ללמוד מהרופאים הבכירים מהי הרפואה הנכונה והטובה מבחינת הטיפול הרפואי ומהי ההתנהגות הנכונה והמוסרית מול חולים ורופאים אחרים.

אולם, משורה של מסמכים פנימיים ומעדויות של רופאים ומנהלים בכירים בסורוקה ובמשרד הבריאות, עולה כי בשתי מחלקות בבית החולים סורוקה בבאר שבע, בית חולים מהחשובים בישראל והגדול בדרום הארץ, ההתמחות של הרופאים התנהלה באופן מחפיר אשר מסכן - על פי הערכות רופאים ומשפטנים בכירים - באופן קשה ומתמשך חיי מאות חולים בשנה, ועלול להביא להתמחות גרועה מאוד של הרופאים. 

הממצאים והעדויות, הנחשפים כאן לראשונה, התגלו החל מ־2017 במחלקה לכירורגיה פלסטית ובמחלקה האורולוגית. כך, לדוגמה, התגלה כי מתמחים ללא כל ניסיון ניתחו לבדם חולים ללא נוכחות וליווי של רופאים בכירים. בד בבד, מתמחים בדקו, אבחנו וטיפלו בחולים רבים במחלקות ללא כל ליווי, כמתחייב. זאת ועוד: מתמחים ובכירים תיעדו וחתמו על דו"חות ניתוח שקריים, שבהם תועדו רופאים מתמחים על ניתוחים שלא הם ביצעו.

צילום ארכיון: Newsenders

מהממצאים עולה עוד כי ההוראה והפעילות המחקרית והמדעית היתה ירודה, היו מריבות קשות בין רופאים, ניתוחים בוטלו בגלל אבחנות שגויות ואף היה יחס לא הולם, פוגעני וסקסיסטי נגד מתמחים ומתמחות.

בקרה ופיקוח לקויים

על פי עדויות אלה, בהתמחות הגרועה היו שותפים רבים מהרופאים הבכירים בשתי המחלקות. כמו כן עולות טענות קשות על הבקרה והפיקוח של הנהלת בית החולים, שבחלק מהזמן עמד בראשה פרופ' אהוד דוידסון, כיום מנכ"ל קופת חולים כללית. הממצאים החמורים התגלו בשלוש השנים האחרונות במסגרת הבקרה שעורכת המועצה המדעית בהסתדרות הרפואית.

הממצאים שהתגלו בסורוקה קדמו למקרה הטרגי ביולי 2018, של התאבדות מנהל המחלקה לכירורגיה, ד"ר אלכס ברזובסקי, בחדרי הניתוח בבית החולים. במכתב שהשאיר האשים ד"ר ברזובסקי שהממצאים שהתגלו על ההתמחות במחלקה, שהוא ניהל, היו "כוזבים והזויים", וכי הוא "אינו יכול להתמודד עם הרדיפה הזו". בעקבות זאת הוקמה בהסתדרות הרפואית ועדה לבדיקת הפרשה, בראשותו של השופט בדימוס סלים ג'ובראן. הוועדה טרם הגישה את ממצאי חקירתה.

עוד בנושא: 

הממצאים הקשים על שתי המחלקות הובילו אשתקד להגבלת ההתמחות בשתי המחלקות. אלא שבמאי השנה הוחזרה ההתמחות המלאה לשתי המחלקות, לאחר שנעשה בשתיהן "שינוי משמעותי וחיובי".

עו"ד שי פויירינג, רופא בהכשרתו, שמייצג נפגעי רשלנות רפואית רבים, אומר על ממצאי ההתמחות בסורוקה כי "עולים כאן לא רק חשדות לניהול כושל של בית החולים המרכזי בדרום הארץ ושל מחלקות מרכזיות בבית החולים, אלא גם תמונה קשה ביותר של רמת ההתמחות אצל רופאים, שלא ידעו לרכוש את המיומנות הרפואית ופעלו תחת מערכת של דיווחים שקריים, והתארגנות של כל המערכת כדי לנסות לחפות ולטשטש זאת".

מידע מהווטסאפ

על פי המידע שהועלה בפני "ישראל היום", במקרים רבים במחלקה האורולוגית, הרופאים הבכירים והמתמחים פגשו את המנותחים רק בחדר הניתוח, ולא נערך כל דיון בין הרופאים לבין המטופל לפני כן. המנתחים ידעו על ביצוע הניתוח רק מהודעת ווטסאפ שקיבלו ערב הניתוח. בחלק מהניתוחים, הרופאים הבכירים ביצעו לבד את הניתוח מבלי לאפשר למתמחה להיות שותף, כמתחייב בהתמחות. למרות זאת, המתמחים נרשמו כאילו שביצעו את הניתוח, אף שהם היו שותפים רק לחלקים שוליים מאוד בו.

במחלקה האורולוגית גם התגלה כי הרופאים המתמחים לא היו שותפים באופן סדיר לטיפול בחולים, וכי יש פרוצדורות רפואיות בסיסיות בתחום האורולוגיה שלא היה לרופאים כל ניסיון בהן, גם אם סיימו כבר 6-4 שנים בהתמחות. מנגד, לעיתים רופאים בכירים כלל לא ליוו את הבדיקה המרכזית של החולים בשעות הבוקר במחלקה ("ביקור רופאים").

אחת המחלקות בבית החולים. המצולמים אינם קשורים לידיעה // צילום ארכיון: דודו גרינשפן

באחד מהמקרים הרבים התחוללה מריבה גדולה בין רופאים בכירים בחדר הניתוח ובנוכחות החולה. נוסף על כך, ניתוחים רבים בוטלו או נדחו ברגע האחרון בגלל אבחנות שגויות. 

חלק מהממצאים החמורים, כולל ממצאים ועדויות לרישומים כוזבים ושקריים בדו"חות הניתוח, הוצגו כבר ביוני 2016 בפני פרופ' דוידסון, שניהל אז את סורוקה, על ידי ועדה פנימית של בית החולים והקב"ט. את המחלקה האורולוגית ניהל באותה תקופה ד"ר אנדרה נוילנדר. מאז הוא הוחלף  בפרופ' מבג'יש ניקולא.

גם במחלקה לכירורגיה פלסטית התגלה כי הרופאים המתמחים עבדו במחלקה, במרפאה ובייעוצים במחלקות אחרות ללא כל פיקוח, מעורבות וליווי של רופא בכיר, עד כדי כך שחולים שוחררו מהמחלקה ללא כל החלטות של רופא בכיר. עוד עולה כי מתמחים בחודש השני והשלישי להתמחות ביצעו ניתוחים ללא כל נוכחות של רופא בכיר.

מהממצאים התגלה עוד כי המתמחים לא חשופים לחלק משמעותי מהחולים בתחום זה, כמו נפגעי כוויות וזיהומים של בית החזה לאחר ניתוחי לב. כמו כן, חלק ניכר מהעבודה של המתמחים הוא בכלל בתחום כירורגיה של כף היד, שכלל לא כלולה בתחום הפלסטיקה, וכל זאת בזמן שמטופלים רבים המתינו פרקי זמן לא סבירים לניתוחים בפלסטיקה, משום שחדרי הניתוח לא היו זמינים. למעשה, התגלה כי היחידה לכירורגיה של כף היד "בלעה" את כל הכירורגיה הפלסטית בסורוקה, ופגעה קשה מאוד בתפקוד המחלקה.

בד בבד, כך משתמע מהממצאים - במחלקה לכירורגיה פלסטית היתה שיטה קבועה של רישומים כוזבים בדו"חות הניתוח, כאשר רופאים מתמחים רשומים כמנתחים למרות שהם היו רק עוזרים או רק צפו בניתוח ולא ביצעו אותו בפועל. עוד התגלה כי למתמחים חסרים ניתוחים רבים כדי לעמוד בדרישות ההתמחות, היו כשלים חמורים ומתמשכים בהוראה של המתמחים ורופאים בכירים דיברו על המתמחים כ"עבדים במחלקה". בבדיקה בסורוקה התגלה כי בהנהלת ביה"ח לא היתה כל קבלת אחריות על הכשלים החמורים, אלא רק היתממות מול הממצאים הקשים. 

את המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים סורוקה מנהל היום פרופ׳ אלדד זילברשטיין.

סורוקה: המנהלים החדשים פועלים ליישום ההמלצות

מבית החולים סורוקה נמסר בתגובה: "הנהלת בית החולים, יחד עם המנהלים החדשים של המחלקות לכירורגיה פלסטית ואורולוגיה, פעלה ליישום ההמלצות שצוינו בדו"חות המועצה המדעית".

בנוסף - פעילות זו הובילה לכך ששתי המחלקות מוכרות באופן מלא להתמחות, לאחר שצוינו לטובה על ידי ועדות ההכרה של המועצה המדעית. השגות שהיו לבית החולים לגבי חלקם של הממצאים הובעו ונידונו בפני המועצה המדעית. נוסיף גם כי אנו ממתינים לדו"ח של ועדת הבדיקה שהוקמה על ידי ההסתדרות הרפואית, שמטרתה לבחון את ההתנהלות של המועצה המדעית בתהליך ההכרה של מחלקת פלסטיקה".

מקופת חולים כללית נמסר: "על מנת לפקח על תהליך ההתמחות בכל בית חולים, פועלת באופן קבוע ועדת התמחות בראשות מנהל או סגן מנהל מחלקה. בוועדה זו חברים גם נציגי מתמחים, והיא דנה במשובים רלוונטיים ופועלת לשפרם כשעולה צורך. הנהלת סורוקה התייחסה לפניות המתמחים ממחלקות אלו בכובד ראש, ובדקה את טענותיהם, כולל באמצעות ועדת ההתמחות".

פרופ' גידי פרת, יו"ר המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית בישראל: "תפקידה של המועצה המדעית הוא בראש ובראשונה להבטיח את איכות הרפואה בישראל בהווה ובעתיד. אחד האמצעים הוא לוודא שכל רופא המקבל תעודת התמחות יהיה בעל הכישורים הנדרשים להיות רופא בישראל, לעבוד בצורה אחראית ועצמאית בתחום מומחיותו ולהעניק את הטיפול המיטבי. הבקרה נעשית על מנת להכשיר את הדור הבא של הרופאים ולסייע למחלקות. כשנמצאים ליקויים המונעים הכשרה מיטבית, פועלת המועצה המדעית עם בתי החולים והמחלקות, על מנת שלא לפגוע בטיפול ובהתמחות. מוצאים דרכים לשיפור וייעול תוך כדי המשך ההתמחות, שיבטיחו מתן התמחות ראויה, כל זאת מבלי לפגוע בתפקוד המחלקה ובטיפול הרפואי המיטבי למטופלים. במקרים שבהם נמצאו פערים משמעותיים במתן ההתמחות, ננקטים צעדים שיאפשרו למחלקה להתארגן, וכל זאת מתוך מטרה לסייע למחלקה להתייעל במהירות האפשרית ולחזור למסלול של הכרה מלאה. בעקבות תהליך הבקרה של המועצה המדעית תוקנו הליקויים בשתי המחלקות, וכך מתאפשרים המשך הכשרת מתמחים ומתן טיפול רפואי מיטבי".

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה לפניית "ישראל היום" בנושא. 

Let's block ads! (Why?)



2019-08-28 20:22:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjg2Njg50gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment