Thursday, August 29, 2019

צה"ל חושף: כך בנתה איראן את פרויקט הטילים של חיזבאללה - מקור ראשון

צה"ל חושף: כך בנתה איראן את פרויקט הטילים של חיזבאללה - מקור ראשון

באופן חסר תקדים צה״ל חושף היום (ה') את פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן בלבנון. בין 2013 ל-2015,  בחסות מלחמת האזרחים בסוריה, החלה טהראן בניסיונות להעברת טילים מדויקים מוכנים לשימוש מאיראן לחיזבאללה, דרך סוריה.

בצה״ל אומרים כי מרבית ניסיונות אלו סוכלו על ידי תקיפות שיוחסו לישראל, וחיזבאללה לא הצליח להשיג את יעדיו בתוכנית דיוק הטילים. לאור הכישלונות שנחלו איראן וחיזבאללה, בשנת 2016 החליטה טהראן על שינוי מהותי בדפוסי הפעולה שלה – היא הפסיקה לנסות להבריח טילים שלמים, ועברה להסבתן של רקטות שכבר היו קיימות על אדמת לבנון לטילים מדויקים.

הדבר נעשה באמצעות העברת רכיבי דיוק מאיראן, ורקטות מהמכון למחקרים מדעיים "סרס" בסוריה. עוד אומרים בצה״ל כי לשם כך, החל חיזבאללה בהכשרת אתרים ברחבי לבנון, לרבות בבירה ביירות, בשיתוף פעולה ובהובלת גורמים איראניים ובראשם חיג'אזי – מפקד גיס לבנון בכוח קודס בפיקודו של קאסם סלימאני.

אינפוגרפיקה: דובר צה"ל
תרשים הליך בניית טיל מדויק של חיזבאללה. אינפוגרפיקה: דובר צה"ל

בצה״ל מתארים שלושה נתיבים להעברת הרכיבים: 1. ציר יבשתי מסוריה ללבנון דרך מעברי הגבול הרשמיים של המדינה (לדוגמה מעבר אל-מצנע). 2. ציר אווירי באמצעות טיסות אזרחיות הנוחתות בשדה התעופה הבינלאומי על שם חרירי בביירות. 3. ציר ימי דרך נמל ביירות (כפי שחשף לאחרונה  שגריר ישראל באו"ם דני דנון).

בין 2016 ל-2018, איראן וחיזבאללה התקשו לעמוד ביעדים שהציבו לעצמן בתחום הסבת הטילים. בצה״ל מזהים שמאז, פועלות איראן וחיזבאללה להאצת פרויקט דיוק הטילים באמצעות ניסיון להקמת אתרי ייצור והסבה על אדמת לבנון במספר אזורים.

צילום: EPA
חסן נסראללה. צילום: EPA

מפקדי הפרויקט

גם חשיפת מפקדי הפרויקט נחשבת צעד דרמטי ולא שגרתי בצה״ל, שאומר כי החשיפה נועדה להשחיר את הפעילים בעיקר בעיני המערב ומדינות שתומכות בחיזבאללה כמו צרפת. הבולט שבמפקדים הוא סרתיפ' (מקביל לתת-אלוף) מחמד חסין-זאדה חיג'אזי: מפקד גיס לבנון בכוח קודס וכן מוביל את פרויקט הדיוק. במסגרת תפקידו, הוא מפקד על כוחות איראניים המוצבים בדרך קבע בלבנון.

לצד חיג'אזי, מעורבים בפרויקט שני קצינים בכירים נוספים במשמרות המהפכה: סרתיפ' דום (מקביל לאלוף-משנה) מג'יד נואב: האחראי הטכנולוגי בפרויקט הדיוק של חיזבאללה. נואב פועל תחת הנחיות כוח קודס בפיקודו של קאסם סלימאני, נחשב למהנדס מומחה בתחום טילי קרקע-קרקע ומופקד על ההיבטים הטכנולוגיים בפרויקט. בנוסף, הוא מבקר ומפקח באופן פעיל על אתרי פרויקט הדיוק בלבנון.

סרתי'פ (מקביל לתת-אלוף) עלי אצ'ער נורוזי: ראש אגף הלוגיסטיקה במשמרות המהפכה, אחראי על העברת ציוד ורכיבים הלוגיסטיים מאיראן לסוריה ומשם לאתר פרויקט הדיוק בלבנון.

פואד שכר: מבכירי מפקדי חיזבאללה ומפקד פרויקט הדיוק מטעמם. יועץ בכיר למזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה, וחבר בגוף הבכיר של הארגון – מועצת הגיהאד. שכר פעיל בארגון מזה 30 שנה ולקח חלק בתכנון וביצוע התקיפה כנגד כוחות המרינס בביירות ב-23 באוקטובר 1983 שגרמה להרג של 241 חיילי צבא ארה"ב. שכר נכלל ברשימת המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקנית, שמציעה חמישה מיליון דולר למוסר המידע שיסייע להעמדתו לדין.

לפי ההערכות בצה"ל, חיזבאללה רחוק מרחק משמעותי מהיכולת לפתוח מפעל, פס ייצור או כל דבר אחר. האם הם יכולים להעביר טיל מדויק אחד מנקודה אחת לאחרת? בצה"ל מעריכים כי יתכן שכן. לחיזבאללה יש ארסנל רקטות וטילים גדול של עשרות אלפים. ההערכות הן כי לחיזבאללה יש כמה עשרות רקטות מדויקות אבל אין ייצור חרושתי, אין היום מפעל לייצור או הסבה טילים.

בצה"ל מאמינים כי חשיפת האתרים והפעילים תגדע את היכולת ותגרום לנסראללה וללבנון לקפל את האתרים באופן מוחלט. הסרת המסכה, כך אומרים בצה"ל, תגרום לעצירה או לפחות עיכוב ממשי של פרויקט הדיוק, וכך מקווים כי הפרויקט לא יהפוך תעשייתי.

בצבא מסבירים כי המציאות בימים האחרונים מביאה את ההחלטה לחשוף את הפרויקט לקראת דיון היום באו"ם בהחלטה 1701, קראה להפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה במלחמת לבנון השנייה.  בצה"ל אומרים כי ראש ממשלת לבנון לא יודע את הפרטים שהולכים להיחשף. לצד החשיפה הגדולה בצה"ל מעריכים כי נסראללה לא יימנע מתגובה על התקיפה אותה הוא מייחס לישראל בתחילת השבוע בבירות.

Let's block ads! (Why?)



2019-08-29 13:33:47Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiKmh0dHBzOi8vd3d3Lm1ha29ycmlzaG9uLmNvLmlsL25ld3MvMTY3MjQ5L9IBAA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment