Wednesday, January 29, 2020

בתום דיון סוער: ועדת הבחירות המרכזית פסלה את מועמדותה לכנסת של היבא יזבק - הידברות

בתום דיון סוער: ועדת הבחירות המרכזית פסלה את מועמדותה לכנסת של היבא יזבק - הידברות

ועדת הבחירות המרכזית, בראשותו של שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, החליטה לפני הצהריים (רביעי) לפסול את התמודדותה של חברת הכנסת היבא יזבק (הרשימה המשותפת) בבחירות לכנסת. ההחלטה התקבלה ברוב של 27 תומכים מול 7 מתנגדים. על פי חוק, ההכרעה הסופית בעניין תעבור לידיו של בית המשפט העליון.

במהלך הדיון הסוער התעמתו נציגיהן של המפלגות שהגישו את בקשות הפסילה – הליכוד, ישראל ביתנו ועוצמה יהודית – עם חברי הכנסת הערבים של הרשימה המשותפת. חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר כי "במשך שנים יזבק טרחה לפרסם דברי שבח על מחבלים, תוך שהיא מכנה אותם 'שהידים'. גם אחרי שנבחרה לכנסת, היא המשיכה להלל מחבלים ולנהל מאבק נגד התנועה הציונית. מכלול ההתבטאויות שלה מצביע באופן חד וברור, כי כניסתה לזירה הפוליטית נועדה לקדם שני מניעים עיקריים – שלילת אופיה היהודי של המדינה, וקידום מאבק מזוין של ארגוני טרור נגד מדינת ישראל".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, תקף בדבריו את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על כך שבתחילת השבוע ביקש מיזבק להבהיר את התבטאויותיה: "האם יש דין אחד ליהודים ודין אחד לערבים, דין אחד ליזבק ודין אחד למיכאל בן ארי? האם היועץ לוקה בגזענות ובאכיפה בררנית? יזבק לא צריכה להיות בכנסת ישראל. אף מדינה נורמלית אחרת לא הייתה נותנת לה להיות בפרלמנט. יזבק חושבת שכולם כאן טיפשים, שכל עם ישראל חסר אינטיליגנציה. אני חושב שביכולתכם היום, חברי הוועדה, לעשות מעט צדק ולהביא לפסילתה של מי שתומכת בטרור".

חבר הכנסת משה ארבל (ש''ס) אמר, כי "קול דמי עינת הרן בת הארבע, שהמרצח סמיר קונטאר רוצץ את גולגולתה אל הסלע בנהריה ב- 1979, צועקים מן האדמה. תומכת הטרור יזבק צריכה להיות מאחורי סורג ובריח. המסה הקריטית של חומרים אשר הצטברה נגד יזבק לא מותירה מקום להחלטה אחרת בעניינה. אין לה מקום בכנסת ישראל".

יזבק, שנכחה בדיון, טענה כי "כוחות אפלים במדינה" הפכו אותה לתומכת טרור: "מעולם לא קראתי לאלימות, וגם לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות. המטרה האמיתית של בקשות הפסילה אינה השמירה על הדמוקרטיה, אלא הן נובעות מחוסר יכולת להתמודד עם המחשבה שהרשימה המשותפת היא כוח פוליטי משמעותי בכנסת המאתגר את הקונצנזוס. הבקשות נגדי הוגשו אך ורק ממניעים גזעניים ופוליטיים, הימין הקיצוני רוצה להוציא אותי מהמשחק".

הבקשות לפסילתה של יזבק התבססו על הטענה, כי היא מעודדת ארגוני טרור הפועלים נגד מדינת ישראל. יזבק, חברת בל"ד, הביעה בין היתר תמיכה בקונטאר, כשבדצמבר 2015, יום לאחר חיסולו בסוריה, העלתה את תמונתו לרשת עם הכיתוב "הלוחם השאהיד". ב- 2013 היא הביעה הזדהות עם דלאל מוגרבי, המחבלת שעמדה בראש חוליית הטרור של פת"ח שביצעה ב- 11 במרץ 1978 את פיגוע הדמים בכביש החוף. בפיגוע נרצחו 35 ישראלים, ביניהם 12 ילדים.

לאחר הדיון, אמרה יזבק כי אינה מופתעת מתוצאתו: "זה היה משחק מכור מראש. ועדת הבחירות היא גוף פוליטי ולא גוף משפטי, חבריה מקבלות החלטות פוליטיות. אני חוזרת ומדגישה, שמעולם לא קראתי לשימוש באלימות. ברור לי כי אין כל עילה משפטית לפסילתי, ואני מקווה שבית המשפט העליון יפעל בהתאם". חבר הכנסת ארבל ציין כי "העובדה שפסילתה של תומכת הטרור יזבק נתמכה על ידי רוב מוחלט של סיעות הבית מלמדת על חומרת הדברים, ועל כך שעילת הפסילה הקבועה בחוק של תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל מתקיימת בה באופן מוחלט. אני מקווה ששופטי בית המשפט העליון יאשררו את ההחלטה וכבודה של הכנסת תישמר". 

כזכור, לקראת הדיון בוועדה הגיש היועץ המשפטי לממשלה את חוות דעתו, בה טען כי אין מקום לפסול את יזבק, וזאת מאחר ש"לא הצטברה 'מסה ראייתית קריטית' של ראיות חד-משמעיות, ברורות ומשכנעות, הנדרשות לפי פסיקת בית המשפט העליון" לשם פסילתה. מנדלבליט הדגיש, כי חלק מהתבטאויותיה "חמורות ומעוררות שאט נפש, לרבות כאלה שמהן משתמעת הזדהות עם מחבלים נפשעים אשר ביצעו פעולות טרור ורצחו אזרחים ישראלים רבים, ובהם ילדים". עם זאת, הוסיף, "הגם שחלק מההתבטאויות מקרבות אותה קרבה של ממש לרף הפסילה, הרי שלנוכח הצהרותיה והבהרותיה בפני ועדת הבחירות, אין מדובר בתשתית אשר מצדיקה את פסילתה, בהתאם לאמות המידה הנוקשות שנקבעו בהלכה הפסוקה. זאת בפרט, לאחר שהמשיבה (יזבק) הבהירה בתצהיר שהגישה לוועדת הבחירות כי היא מתנגדת לאלימות, ואף הבהירה בהמשך באופן מפורש כי היא לא קראה ולא התכוונה לפגיעה באזרחים או בחיילי צה"ל".

(עודכן: 13:06)

Let's block ads! (Why?)



2020-01-29 10:24:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiKWh0dHBzOi8vd3d3LmhpZGFicm9vdC5vcmcvYXJ0aWNsZS8xMTM0MTk20gE2aHR0cHM6Ly93d3cuaGlkYWJyb290Lm9yZy9tYWdhemluZS9hcnRpY2xlX2FtcC8xMTM0MTk2?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment