Tuesday, January 28, 2020

ההוכחה? התמונות של דמיאניוק בסוביבור - ישראל היום

ההוכחה? התמונות של דמיאניוק בסוביבור - ישראל היום

האם נחשפה ההוכחה שדמיאניוק ביצע זוועות מטעם המשטר הנאצי? משטרת גרמניה פרסמה היום (שלישי) שתי תמונות בהן מופיע, לטענתה, ג'ון דמיאניוק יחד עם שומרים נוספים במחנה ההשמדה סוביבור. הצילומים נמצאו באלבום התמונות של סגן מפקד המחנה, יוהאן נימן, שנחשף לאחרונה.

אם מי שמופיע בתמונות הוא אכן דמיאניוק, דבר זה מוכיח את נוכחותו במחנה ההשמדה בו נרצחו כ-200 אלף יהודים ועוד כמה מאות צוענים, במסגרת "הפתרון הסופי". על פי ההאשמות, דמיאניוק - שנולד באוקראינה, גויס ליחידות האוקראיניות של האס אס, והיה שומר במחנה ההשמדה סוביבור. לאחר המלחמה נמלט דמיאניוק לארצות הברית, ושם חי עד שעלו החשדות נגדו.

דמיאניוק יחד עם שומרי מחנה סוביבור

עוד בנושא:

התמונה שבה נראה לכאורה דמיאניוק בסוביבור

לאחר שעלו החשדות נגדו - אז בחשד שהוא היה שומר בטרבלינקה שנודע כ"איוון האיום", גורש דמיאניוק מארצות הברית, והוסגר לישראל, שם עמד לדין באשמת השתתפות בפשעי המשטר הנאצי בהשמדת העם היהודי. בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את דמיאניוק כ"איוון האיום" בשנת 1988, וגזר עליו עונש מוות.

עם זאת, בערעור שנערך לדמיאניוק בבית המשפט העליון, הוא זוכה מחמת ספק, בעיקר בעקבות מסמכים שנחשפו בארכיוני הק.ג.ב, שהצביעו על כך שהיה שומר בסוביבור. לאחר המשפט הושב דמיאניוק לארצות הברית, אך שם הורשע בפשעי מלמה וגורש לאוקראינה. 

מאוקראינה הועבר דמיאניוק בשנת לגרמניה, לאחר דו"ח של היחידה הגרמנית לחקר פשעי השואה, שקבעה שדמיאניוק אכן שירת כשומר במחנה סוביבור, והוצא נגדו צו הסגרה. לאחר שהוסגר, דמיאניוק הועמד לדין בגרמניה על פשעיו במחנה סוביבור והורשע בסיוע לרצח של למעלה מ-28 אלף יהודים במחנה. 

דמיאניוק ערער על הרשעתו גם בגרמניה, אך מת לפני שנידון הערעור, ובכך מת דמיאניוק בחזקת חף מפשע. התמונות החדשות, המוכיחות בוודאות כי ג'ון דמיאניוק אכן שימש כשומר במחנה ההשמדה סוביבור, נחשפו על ידי היסטוריון חובב בארכיון פרטי שהחזיק נכדו של סגן מפקד מחנה ההשמדה. הנכד החליט להעביר את התמונות לידי המשטרה. 

יוהאן ניימן, סגן מפקד מחנה ההשמדה סוביבור נודע באכזריותו כלפי האסירים. קצין אחר במחנה סיפר כיצד הוציא ניימן להורג מספר אסירים שנחשדו כי תכננו לברוח מהמקום, בעצמו. ניימן חוסל על ידי האסירים המתקוממים במהלך המרד. על חייל יהודי שבוי מהצבא האדום הרג את ניימן במכות חפץ כבד. 

דמיאניוק במהלך משפטו בישראל // צילום: משה שי

פרשת דמיאניוק זכתה לאחרונה להתייחסות רבה בעקבות סידרה תיעודית ששודרה בנטפליקס וגוללה את סיפור משפטו של ג'ון דמיאניוק. זיכויו של דמיאניוק בישראל בעקבות היעדר ראיות הקושרות אותו למעשיו של "איוון האיום", שומר שנודע באכזריותו במחנה טרבלינקה, הפך לאבן מחלוקת קשה וגם לסערה בישראל. 

ג'ון דמיאניוק היה ידוע באכזריות שלוחת רסן ובהנאה סדיסטית מעינוי ורצח קורבנותיו. ניצולים ממחנה סוביבור סיפרו כי דמיאניוק נהג לבחור אסירים מסויימים מהתור לתאי הגזים ולהרוג אותם בדרכים שונות בעצמו. לאחר המלחמה הצליח דמיאניוק להימלט ולהשתקע בארצות הברית.  
 

Let's block ads! (Why?)



2020-01-28 09:58:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzI4MzMz0gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment