Wednesday, November 27, 2019

העסקה שמתעכבת, העיתוי הרגיש: תאונת היסעור חושפת את דילמת המסוק העתידי - וואלה!

העסקה שמתעכבת, העיתוי הרגיש: תאונת היסעור חושפת את דילמת המסוק העתידי - וואלה!

העסקה שמתעכבת, העיתוי הרגיש: תאונת היסעור חושפת את דילמת המסוק העתידי
צילום: שי מכלוף, דיווחים חמים מהשטח ודוברות מרחב נגב, עריכה: עמית שמחה

טיסת מסוקי היסעור אמש (שלישי) בשמי הנגב, כשבגוף המסוק עשרות לוחמי שלדג, מצביעה על היערכות צה"ל למבצעים מיוחדים בתקופת המערכת שבין המלחמות (מב"מ). מתווה הטיסה מצביע גם על חשיבותם של מסוקי היסעור בתרחישים השונים. כבר 50 שנה מוביל מערך מסוקי התובלה הכבדים של חיל האוויר מבצעים ופעולות שהשתיקה יפה להם. הצצה לפעילותם התאפשרה בפינוי תחת אש בשטח הפלסטיני של הכוח במיוחד שפעל בחאן יונס. לא בכדי הוחלט להעניק צל"שים לצוות האוויר על פעולה זאת.

לאורך השנים הוחלט על צמצום מצבת היסעורים הישנים, לצד השבחה סדרתית של המסוקים שנותרו. במלחמת לבנון השנייה איבד חיל האוויר מסוק יסעור כתוצאה מפגיעה של טיל נ"ט על הקרקע, וזמן קצר אחר כך החזירו לכשירות מסוק אחר כדי לא לפגוע בגמישות של צה"ל.

בימים אלו נמצא חיל האוויר בעיצומו של תהליך שנועד להכריע בשאלת רכישת המסוק העתידי שיחליף את היסעור הישן - מסוק ה-CH53K של חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין או הצ'ינוק CH47. לאחרונה ביצעו טייסי חיל האוויר טיסת ניסוי במסוק ה-CH53K והעלו את הרשמים, הנתונים והתובנות על הכתב. לאחר כמה דחיות, צוות הטייסים צפוי לטוס לארצות הברית שם יבצע גיחת ניסוי על מסוק הצ'ינוק שמשמש את הכוחות המיוחדים של הצבא האמריקני.

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין כבר מתח קו אדום בפני המטכ"ל והדרג המדיני, והבהיר כי המסוקים בני 50 ובעוד חמש שנים לכל המאוחר הם יפסיקו לטוס. משך פעילותם הוארך לאחר בדיקות קפדניות של מהנדסי להק ציוד, בשונה מאוד מהוראות היצרן האמריקני. אולם מעבר לכך, אף אחד לא יהיה מוכן לקחת סיכון ולחתום.

עוד מערך נותר הרחק מאחור

המצב לא מעודד גם במערך ה"ראמים" (בואינג 707), מטוסי התדלוק של חיל האוויר. בעת שהחיל מצטייד במטוסי הקרב המתקדמים ביותר בעולם מהדור החמישי, צה"ל הותיר את מערך המתדלקים הרחק מאחור עם אתגר אחזקה גדול וקושי בהשגת חלקי חילוף. המציאות דורשת את התערבות מבקר צה"ל ואף מבקר המדינה, לטובת מענה לשאלה כיצד הגיע הצבא למצב הזה.

נחיתת החירום של היסעור אמש, במהלכה נשרף המסוק כליל ונגרע ממצבת המסוקים של החיל, רק ממחישה את חשיבות המסוקים, כשירותם ומצב אחזקתם. צוות האוויר זיהה את השריפה שפרצה במנוע, אך בשלב זה כבר היה מאוחר מדי והאש התפשטה לעבר גוף המטוס ולא ניתן היה לכבות אותה באמצעות המטפים שעל המסוק.

הטייסים והמכונאי המוטס הפגינו קור רוח ומקצועיות גבוהה כשבחרו לנחות במהירות בשטח פתוח סמוך לקיבוץ בית קמה. אם השריפה במנוע הייתה פורצת מעל הים או באזור מיושב, סביר להניח שצוות האוויר היה מתקשה לאתר פיסת קרקע לנחות בה. בעקבות התקלה קורקע מערך היסעור עד להודעה חדשה.

לפי הערכות גורמים בחיל האוויר, "האירוע המורכב אמש, שעדיין מתוחקר בחיל האוויר ובעקבותיו קורקע כל המערך, יסייע למפקד חיל האוויר להאיץ את התהליכים לבחירת מסוק התובלה הכבד העתידי במסגרת הדיאלוג במטה הכללי ומול הדרג המדיני".

גורמים בצה"ל מסבירים כי חיל האוויר נמצא תחת לחץ גדול להכריע בסוגיית רכישת המסוקים, מאחר והזמן משחק לרעתם. אחרי הגשת ההמלצה למטכ"ל יתקיימו דיונים בצמרת הצבא, ולאחר מכן יידרשו בצה"ל להציג את ההמלצות לדרג המדיני ולפעול במסגרת העובדה שאין תקציב ברור לשנה הבאה או אישור לתכנית הרב-שנתית של צה"ל. מצב כזה עשוי לעכב את תהליך בחירת המסוק והחתימה מול הממשל האמריקני.

אולם התהליך לא ייגמר ברגע החתימה על ההסכם. בשלב זה יחלו תהליכים הנדסיים וטכנולוגיים ממושכים שעיקרם הטמעת שינויים ומערכות "כחול לבן" במסוקים לפי דרישת חיל האוויר. חובת שר הביטחון הטרי והקבינט, שלא מתכנס באופן תדיר, להאיץ את התהליך למרות אי הבהירות הפוליטית והתקציב השנתי.

Let's block ads! (Why?)



2019-11-27 11:37:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjYyMDTSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment