Saturday, November 30, 2019

אחרי דיכוי המהומות: צרפת וגרמניה מאותתות על שינוי היחס כלפי איראן - ישראל היום

אחרי דיכוי המהומות: צרפת וגרמניה מאותתות על שינוי היחס כלפי איראן - ישראל היום

לראשונה מאז החליט ממשל טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן, מבהירות שתי שותפות אירופיות בכירות להסכם כי סבלנותן פוקעת לנוכח ההפרות הנמשכות של ההסכם מצד טהרן, וכי הן שוקלות להמליץ על חידוש הסנקציות הבינלאומיות על איראן. 

"נפעל ליצירת סנקציות חסרות תקדים נגד איראן"

לפי סעיף זה, יובא כל סכסוך הנוגע להפרת ההסכם בפני ועדה של נציגי המעצמות והאיחוד האירופי, החתומים על ההסכם. אם לא תושג הסכמה בין הצדדים שאיראן מפרה את ההסכם יועבר הנושא לדיון בפני מועצת הביטחון של האו״ם. אם זו לא תקבל החלטה תוך 30 יום על עיצומים חדשים, ייכנסו מחדש לתוקף כל העיצומים הבינלאומיים שהוטלו על איראן על ידי מועצת הביטחון לפני חתימת הסכם הגרעין. 

לה-דריאן הדגיש, שלמרות הניסיונות של האירופים לקדם יוזמות שיאפשרו לשמר את הסכם הגרעין למרות עזיבת ארה״ב, איראן נקטה שורת צעדים שהכשילו את המהלכים הללו, ובכלל זה הדיכוי הקטלני של הפגנות המחאה ברחבי איראן על עליית מחירי הדלק, והתקפת מתקני הנפט בסעודיה.

לדברי שר החוץ הצרפתי, היקף דיכוי ההפגנות מנע ניסיונות אירופיים לשכנע את ארה״ב לפעול למניעת הסלמה נוספת מול איראן. ״ההתנהגות של המנהיג העליון ח׳מינאי והנשיא רוחני כלפי המפגינים, הוכיחה לאמריקנים את צדקת גישתם של ׳לחץ מירבי׳ על איראן״, הדגיש לה-דריאן.

גם בכירים בממשלת גרמניה מדברים על הפעלתו של מנגנון חידוש הסנקציות הנכלל בהסכם הגרעין לנוכח ההפרות המתרבות מצדה של איראן. ״אם סוכנות האנרגיה הגרעינית של באו״ם תשוב ותדווח על הפרות איראניות של הסכם הגרעין, נהיה חייבים להגיב״, אומר ל״ישראל היום״ גורם ממשלתי בכיר. 

כוחות הביטחון באיראן מול המפגינים // צילום: AP

״הפעלת לחץ על איראן תמיד הייתה המדיניות של גרמניה. גם הסכם הגרעין לא היה הסכם ידידות אלא נבע מרצון לנסות למנוע התגרענות צבאית איראנית, שהייתה מהווה איום גם על אירופה. ניסינו עם הצרפתים להביא את האיראנים להסכים על פשרות מול האמריקנים, והמאמצים הללו נכשלו. אנחנו צריכים לחשוב היטב, מה יהיו הצעדים הבאים שלנו. המחאה העממית היא אתגר רציני, אך היא אינה מערערת את המשטר. ׳מערכות הצללים׳ - משמרות המהפכה ושליחי איראן ברחבי המזה״ת מתחזקים במצבים דרמטיים מסוג זה, ולא ניתן להעריך איך הם יגיבו. המצב במזה״ת מאוד מסוכן ויכול לצאת מידי שליטה. הקשרים שלנו עם טהרן מאפשרים לנו לשמור על ערוצים פתוחים עם איראן״. 

עם זאת, ביום ששי הודיעו שש מדינות אירופיות נוספות - הולנד, בלגיה, פינלנד, דנמרק, שוודיה ונורבגיה - על הצטרפותן למנגנון עקיפת העיצומים הפיננסיים שהטילה ארה״ב על איראן (״אינסטקס״). מנגנון זו הוקם ביוזמת האיחוד האירופי על ידי צרפת, גרמניה ובריטניה, במטרה לסייע לכלכלה האיראנית להתמודד עם העיצומים האמריקניים ולאפשר לחברות אירופיות להמשיך לעשות עסקים עם איראן. שש המדינות הבהירו שהמהלך נועד לחזק את התמיכה האירופית בהסכם הגרעין ולאפשר לאיראן ליהנות מפירותיו הכלכליים של הסכם הגרעין. 

יצוין עוד, כי למרות רצח כ-150 מפגינים בידי המשטר האיראני במהלך גל המחאה העממי האחרון, התארח בברלין בשבוע שעבר סגן שר החוץ האיראני, סייד מוחמד קאסם סיאדפור, המכהן גם כנשיא מכון המחקר לעניינים פוליטיים ואסטרטגיים המסונף למשרד החוץ בטהרן. סיאדפור הגיע לבירת גרמניה על מנת להשתתף בפורום בינלאומי על מדיניות חוץ, פורום הממומן בחלקו על ידי ממשלת גרמניה. 

Let's block ads! (Why?)



2019-11-30 16:03:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzExNTg30gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment