Friday, November 29, 2019

ראש ממשלת עיראק הודיע על התפטרותו - וואלה!

ראש ממשלת עיראק הודיע על התפטרותו - וואלה!

אחרי יותר מ-400 הרוגים: ראש ממשלת עיראק הודיע על התפטרותו
צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי הודיע היום (שישי) על התפטרותו, אחרי כחודשיים של מחאה אלימה נגד שלטונו, שגבתה את חייהם של יותר מ-400 בני אדם. הודעתו הגיעה אחרי שאיש הדת השיעי הבכיר ביותר במדינה, עלי סיסתאני, גינה את הרג המפגינים והפציר בחברי הפרלמנט לשקול מחדש את תמיכתם בממשלה.

דרשת יום השישי שלו, שהוקראה על ידי נציגו, נאמרה יממה אחרי אחד הימים העקובים ביותר מדם מאז תחילת המחאה נגד השלטון נראה כי הממשלה "לא מצליחה להתמודד עם אירועי החודשיים האחרונים. הפרלמנט, שממנו הוקמה הממשלה הנוכחית, צריך לשקול מחדש את בחירותיו ולעשות את מה שבאינטרסים של עיראק".

סיסתאני אמר כי התקפות מפגינים לא אלימים הן "אסורות", אך גם דחק במפגינים להימנע מאלימות, יומיים אחרי שהם שרפו את הקונסוליה האיראנית בעיר הקודש נג'ף שבדרום המדינה. על המפגינים, לדבריו, "אסור לאפשר את הפיכתן של ההפגנות השלוות למתקפות על רכוש או על אנשים". "אויבי עיראק והמנגנונים שלהם מנסים לזרוע כאוס ולחימה פנימית כדי להחזיר את המדינה לעידן הדיקטטורה, כולם חייבים לעבוד יחד כדי לסכל את ההזדמנות הזו", אמר סיסתאני, מבלי להרחיב.

לאורך המשבר, האייתוללה יצא נגד התערבותן של מעצמות זרות בענייניה הפנימיים של עיראק, ברומזו לשכנה איראן, וגם לארצות הברית. על אף ששתי המדינות בעלות רוב שיעי, קיימת יריבות בין ההנהגות הדתיות של איראן ושל עיראק. אחרי ההסלמה בימים האחרונים, איראן סגרה את אחד ממעברי הגבול עם עיראק עד להודעה חדשה.

כוחות הביטחון ירו ביום חמישי 46 בני אדם בעיר אחרת בדרום, נסיריה, 12 בנג'ף וארבעה בבגדאד, והביאו את מניין ההרוגים משבועות של אי שקט לפחות ל- 408, רובם מפגינים בלתי חמושים, כך על פי סיכום סוכנות הידיעות רויטרס. מקורות במשטרה.

הצתת הקונסוליה האיראנית הובילה להחרפת תגובת כוחות הביטחון. אתמול נהרגו 46 בני אדם בעיר נסריה שבדרום המדינה, 12 בנג'ף וארבעה בבגדאד. לפי ספירה של סוכנות הידיעות רויטרס, המבססת על מקורות רפואיים וביטחוניים, לפחות 408 איש נהרגו מאז פרוץ ההפגנות נגד הממשלה ב-1 באוקטובר. רובם מפגינים לא חמושים.

שריפת הקונסוליה הייתה אחד מביטויי המחאה החריפים ביותר עד כה של המפגינים נגד איראן, שלה יש השפעה רבה על עיראק מאז הפלת משטרו של סדאם חוסיין הסוני ב-2003. לפי דיווחים שונים, בכירים איראנים, בראשם מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני, מעורבים בקבלת ההחלטות של הרשויות בניסיון לדכא את המחאה.

מוקדם יותר החודש הוצתה הקונסוליה האיראנית בעיר קודש שיעית אחרת, כרבלא, וכוחות הביטחון ששמרו על המקום הרגו ארבעה מפגינים.

כישלונה של ממשלת עיראק, שהוקמה רק לפני כשנה, להיענות לדרישות המפגינים, החריף את הזעם הציבורי. ראש הממשלה הבטיח רפורמות אלקטורליות ומאבק בשחיתות, אולם הן בקושי החלו להתממש בטרם כוחות הביטחון הכבידו את ידם. זהו המשבר הביטחוני החמור ביותר במדינה מאז הניצחון על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לפני שנתיים, והארגון הסוני עשוי לנצל את הכאוס כדי להתחזק.

אתמול הודיע ראש הממשלה על הקמת "תאי משבר" שיטפלו במהומות, אך אלו לא הצליחו להפחית את האלימות, אולי אף להיפך. המפקד הצבאי בנסריה הוחלף כבר אתמול בעקבות הטבח במפגינים.

Let's block ads! (Why?)



2019-11-29 12:42:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjY1NjDSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment