Saturday, November 30, 2019

דאעש ספג מכה במזרח התיכון, אך כוחו עולה מחדש באירופה דרך "טרור היחידים" - ישראל היום

דאעש ספג מכה במזרח התיכון, אך כוחו עולה מחדש באירופה דרך "טרור היחידים" - ישראל היום

דווקא כשהיה נראה כי תחזיות האימים על גל טרור באירופה בעקבות נפילת ארגון דאעש בסוריה ועיראק התבדו, סדרה של מתקפות טרור זעזעה אתמול את היבשת והזכירה לתושביה כי גם הם אינם חסינים.

שתי מתקפות טרור,ככל הנראה ללא קשר ישיר ביניהן, פגעו בבירה הבריטית ובמושב הממשלה ההולנדית האג, שני סמלים אירופאיים מובהקים. בעוד המחבל בבריטניה נהרג וזוהה, צעיר מוסלמי שהורשע בעבר ואף ריצה מאסר בגין השתתפות בארגון טרור, בהולנד כוחות המשטרה עדיין סורקים אחר המחבל שהצליח להימלט. 

היו אלו אזרחים מהשורה בבירה הבריטית שיכלו למחבל והצליחו להכריע אותו ולהשכיב אותו על הרצפה. חגורת נפץ מדומה שנשא על גופו שכנעה את השוטרים שהגיעו לזירה לירות בו ממרחק בטוח. הוא מת בזירת האירוע.

בעוד כל מעשה של רצח חפים מפשע על רקע אידיאולוגי נכנס תחת המטרייה הגדולה של המונח "טרור", ובצדק, קשה שלא להבחין בסוג חדש של מחבלים שצצו בשנים האחרונות והפכו למגיפה עולמית, המחבלים הבודדים.

טרור היחידים הוא אתגר שכמעט בלתי אפשרי עבור הרשויות להתמודד איתו ברמת המניעה. בניגוד לארגוני הטרור הקלאסיים, להם יש מבנה היררכי, חברים, תוכניות, אמצעי תקשורת ותכנון, המחבלים הבודדים לעיתים נדירות מופיעים על הראדר של שירותי הביון וגם כשהם מופיעים, נדיר שניתן להאשים ולהרשיע אותם לפני מעשה. 

עוד בנושא:

אך כיצד נלחמים בטרור שמונע כמעט אך ורק מוכח רעיון ואמצעים פשוטים שניתן למצוא בכל בית? מלבד לקחים אופורטיביים כמו חקיקה שתצר את צעדיהם של מי שכבר הורשעו בטרור, המלחמה חייבת להיעשות ברמה האידיאולוגית. בין אם מדובר בטרור שמעודד על ידי מטיפים סלאפים או קבוצות של ניאו נאצים ברשת, יש להגיע לאלו שמטיפים לאלימות ומחנכים במחשכים לשימוש באלימות פוליטית ולמצות איתם את הדין. זו מלחמה ארוכה וסזיפית ואף היא לא יכולה להבטיח הגנה של מאה אחוזים מפני המפגע הבודד. 

הדגלים השחורים בדרכם לאירופה?

עם נפילת בירת הטרור של חליפות דאעש בסוריה לידי הכורדים בשנת 2018, חזו רבים כי גל של מחבלים פוטנצאליים יעשה את דרכו לאירופה, תוך שרבים מהם משתמשים בדרכונים האירופיים שלהם ואחרים מצטרפים לזרם הפליטים הקבוע שמגיע ליבשת. 

החשש כי ארגון דאעש יזנח את פעילותו במזרח התיכון לטובת תכנון פעולות טרור איכותיות בבירות אירופה טרם התממש. מעשי הטרור שראינו אתמול בוצעו כנראה בהשראת הארגון, אך לאת וכננו והופעלו על ידו, כמו פיגועי הענק בפריז ובניס שגבו את חייהם של מאות בני אדם. 

מי שמבין היטב את החשש מנטיעת דאעש בליבה של אירופה הוא נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, ששלח את צבאו לפלוש לצפון סוריה, מהלך שהביא להימלטות של מאות אסירי דאעש מבתי הכלא של הכורדים. כעת מאיים הנשיא הטורקי להשיב את אנשי דאעש למדינות המוצא שלהם. 

אסירי דאעש במתקן כליאה כורדי בצפון מזרח סוריה // צילום: רויטרס

בעוד הנשיא הטורקי משתמש באיום הממשי מאוד של דאעש על מנת לקבל את דרישותיו מאירופה, ביבשת כבר מתנהלים דיונים משפטיים על השבתם של משפחות מחבלי דאעש מסוריה ועיראק. אחרים, כך דווח בכלי תקשורת בגרמניה, בריטניה, אירלנד וצרפת, כבר מצאו את דרכם חזרה למדינות היבשת במגוון דרכים.

שירותי הביון באירופה חוששי םעוד יותר מאז שארצו תהברית חיסלה את מנהיג דאעש, אבו באקר אל בגדדי, בפשיטה נועזת על בית המחבוא שלו בצפון סוריה. אם תחזית האימים של תאי דאעש שעוברים בשלמותם מהמזרח התיכון לאירופה תתממש, מתקפות הטרור שראינו אתמול בלונדון ובהולנד עלולות להיראות כמו משחק ילדים.

Let's block ads! (Why?)



2019-11-30 11:57:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzExNTU30gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment