Tuesday, December 31, 2019

שופטי בג"ץ בעיקר תוהים: "למה עכשיו"? - מקור ראשון

שופטי בג"ץ בעיקר תוהים: "למה עכשיו"? - מקור ראשון

מי שציפה לקבל כבר היום את מילתם האחרונה של שופטי בג"ץ, בשאלה האם נתניהו יוכל להרכיב את הממשלה הבאה, צפוי להתאכזב. ההחלטה הסופית תגיע רק בהמשך, אבל על פי שאלותיהם של שלושת חברי ההרכב, חיות, מלצר ופוגלמן, נדמה שהחלטתם תהיה די צפויה והיא שזו לא העת לדון בסוגיה, שכיוון שתוצאות הבחירות טרם ידועות, היא בגדר תיאורטית בלבד.

תהייתם העיקרית של השופטים הייתה ״מדוע עכשיו?״. נשיאת בית המשפט העליון חיות הבהירה בפני העותרים כי הוראות חוק לא מונעות מראש הממשלה בנימין נתניהו להתמודד בבחירות, ״אנחנו עדיין לא יודעים מה תהיינה התוצאות. אחרי הבחירות הכדור יעבור לנשיא המדינה. יש שם צומת שבהמשך יצטרך הנשיא להתמודד איתה. כל השאלה היא למה להידרש עכשיו לשאלה הזו ולא בצומת הבאה?״

גם השופט חנן מלצר שמבין דבר או שניים בבחירות רמז על העיתוי הבעייתי: ״האם יש תקדים שבית משפט זה נותן הצהרה או הבהרה של דין כי זה מטריד אנשים אחרים? מעצם טבען של בחירות יש חוסר וודאות, אנחנו לא יודעים מה תהיה תוצאת הבחירות".

צילום: אורן בן חקון
נשיאת העליון אסתר חיות. צילום: אורן בן חקון

באת כוחם של העותרים עו״ד דפנה הולץ-לכנר טענה בבית המשפט: אנחנו נמצאים במצב יוצא דופן, אף אחד לא יכול להגיד שנתניהו מתמודד כדי להיות ח״כ, יכול להיות שהמחוקק לא דמיין שאדם עם כתבי אישום יבקש להתמודד על הכיסא הזה״.

מנדלבליט, כזכור, סירב להעביר את חוות דעתו לבית המשפט בטענה כי מדובר בעניין תאורטי וכי בג"ץ טרם הכריע אם הוא בכלל מתכוון לדון במהותה של הסוגיה. על העמדה הזו חזר במהלכו של הדיון ראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו״ד ענר הלמן: ״כל עוד בית משפט לא יחליט שהוא מכריע, הסעד שהוגש נגדנו הוא תיאורטי. לא כל בור ששמים לפני היועמ״ש הוא צריך ליפול בו״. הנשיאה חיות ניסתה להבין האם לעמדתו של היועמ״ש הוא צריך להעביר את חוות דעתו בסוגיה באיזשהו שלב, עו״ד הלמן השיב שחוות דעת שכזו צריכה להיות מועברת רק לבקשתו של נשיא המדינה.

אחרונים לטעון היו נציגי רה״מ ומפלגת הליכוד. עו״ד מיכאל ראבילו שייצג את נתניהו בדיון טען: ״עם כל הכבוד לחתני פרס ישראל (רומז על העותרים) בדמוקרטיה הקול של כולם שווה. בדמוקרטיה מי שמכריע זה העם. צריך לדחות על הסף את העתירה. לשון החוק ברורה אין מקום להתערבותו של בית המשפט״. עו"ד ראבילו החל גם לומר כי נשיא המדינה אמור לשקול רק את הסיכוי להרכיב ממשלה לפני הטלת מנדט, והשופטים קטעו את דבריו. הנשיאה חיות: "אדוני מעלה שאלות על גוף העניין. אני לחלוטין לא בטוחה שזו טענה ראויה כעת. שאדוני יגיד את זה למי שהוא מייעץ לו, לא כאן".

כצפוי, הדיון נגמר ללא הכרעה, שתתקבל בהמשך, אך ההערכה היא שהשופטים יחליטו שלא לעסוק בסוגיה לגופה, לפחות לא בעת הזאת, בה עדיין לא ברור איך תראה המפה הפוליטית ביום שלאחר הבחירות.

כזכור, את העתירה הגישו 67 אנשי רוח, הייטק ובטחון. מחוץ לבית המשפט המשפט הפגינו היום עשרות תומכים בנתניהו, על השלטים שנשאו נכתב: ״אין אמון בפרקליטות״, ״בגץ נגד עם ישראל״.

Let's block ads! (Why?)



2019-12-31 09:46:37Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiKmh0dHBzOi8vd3d3Lm1ha29ycmlzaG9uLmNvLmlsL25ld3MvMTkzNDg3L9IBAA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment