Monday, December 30, 2019

השנה שבה העולם השתגע - הארץ

השנה שבה העולם השתגע - הארץ

כשהמים הגיעו לגובה הברכיים, אוגוסטו בראס ואשתו אמיליה, כפריים ממוזמביק, טיפסו עם שני ילדיהם על עץ. בנם בן השמונה, פרנסיסקו, נסחף קודם לכן בזרם ונעלם. כשהמים ירדו לאחר שלושה ימים, לא היה להם זמן להתאבל - הם נאלצו להתמודד עם הרעב. הציקלון אידאי שהיכה במוזמביק הרג יותר מ-1,300 בני אדם, הרס מאה אלף בתים והשמיד שטחים חקלאיים ענקיים. הוא היה רק אחד משני הציקלונים הקשים שהיכו השנה במוזמביק. היתה זו גם הפעם הראשונה בהיסטוריה ששני ציקלונים מכים באותה השנה. בספטמבר חוותה אריקה רוברטס, תושבת איי בהאמה, חוויה כמעט זהה. במשך יומיים היא החזיקה את בתה ואחזה בשני כבלים כדי שלא להיסחף בשיטפונות שגרם הוריקן דוריאן, העוצמתי ביותר שהכה באיים אי-פעם.

בין שני האסונות האלו אירעו אינספור אסונות טבע אחרים בכמעט כל פינה בעולם: בצורות, שריפות, מפולות בוץ, גלי חום וגלי קור. המדענים מסבירים שלא ניתן לייחס כל אירוע מזג אוויר קיצוני למשבר האקלים. שכן, סופות ואירועים קיצוניים התרחשו גם לפני המשבר. אולם, יש הסכמה גורפת בקרב מדעני האקלים שההתחממות של כדור הארץ, שעד כה מתבטאת בעלייה של מעלה אחת בממוצע בכל העולם, גורמת לאירועי מזג אוויר להפוך לקיצוניים ולתכופים יותר.

2019, שכמו כל קודמותיה, צפויה להתברג בראש רשימת השנים החמות ביותר בהיסטוריה, הדגימה זאת היטב. כנראה שאין אדם על פני כדור הארץ שלא חש בהשפעה כזו או אחרת של השינוי. על פי כל התחזיות, השינויים האלו יחמירו משנה לשנה ומעשור לעשור. המודלים, שנתמכים היטב במדע, חוזים שללא מהפכה עולמית, מיידית ודרמטית בכל הנוגע לפליטת גזי חממה ושיקום מערכות אקולוגיות טבעיות, המשבר יביא את האנושות כולה עוד לפני סוף המאה לסכנת קריסה כלכלית וחברתית שלא תהיה דומה לאף אסון - מעשי ידי אדם או טבע - שהכרנו עד היום. "הארץ" ריכז את רשימת האסונות של 2019. למרבה הצער, זו רק ההתחלה.

Let's block ads! (Why?)



2019-12-30 10:36:57Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiSmh0dHBzOi8vd3d3LmhhYXJldHouY28uaWwvc3QvYy9zdGF0aWMvaGViLzIwMTkvY2xpbWF0ZXN1bW1hcnkyMDE5LXByb2plY3Qv0gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment