Monday, December 30, 2019

עיראק בעקבות ההתקפות האמריקניות: נשקול מחדש את יחסינו עם ארה"ב - וואלה!

עיראק בעקבות ההתקפות האמריקניות: נשקול מחדש את יחסינו עם ארה"ב - וואלה!

עיראק בעקבות ההתקפות האמריקניות: נשקול מחדש את יחסינו עם ארה"ב
צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

המועצה לביטחון לאומי בעיראק אמרה היום (שני) כי תקיפת צבא ארצות הברית מטרות של מיליציה פרו-איראניות אמש בעיראק ובסוריה, יאלצו אותה לשקול מחדש את מערכת היחסים ואת שיתוף הפעולה עם הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות הברית שהוצבה בשטחה, הפועלת נגד כוחות ארגון המדינה האסלאמית (דאעש).

לטענת המועצה, התקיפות האוויריות הן הפרה של הריבונות העיראקית בגבולותיה, וכי הצבא האמריקני פעל על סמך סדרי העדיפויות הפוליטיות שלו. עוד אמרה כי ההגנה על עיראק, על בסיסיה הצבאיים ועל כל הכוחות המוצבים בשטחה הינה באחריות כוחות הביטחון העיראקיים.

מוקדם יותר היום גינה ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, את התקיפה האמריקנית, וטען כי היא "אכזרית ופסולה, ותביא לתוצאות מסוכנות". בתוך כך, מאות עיראקיים מחו היום בערים נג'ף ובצרה כנגד התקיפה האמריקנית, במהלכה שרפו דגלי ארצות הברית. "התגובה שלנו על הכוחות האמריקניים תהיה קשה מאוד", כך אמר ג'מאל ג'אפר איברהימי, מפקד בכיר בכוחות המיליציה.

התקיפה האמריקנית הגיעה בתגובה לירי הרקטות לעבר בסיס אמריקני בעיראק בסוף השבוע האחרון, ממנה נהרג אזרח אמריקני. בהודעה של צבא ארצות הברית, תקיפת המטרות באה על רקע "מתקפות חוזרות ונשנות של גדודי חיזבאללה על בסיסים עיראקיים המארחים את כוחות הקואליציה האמריקנית". אולם, איראן מצידה הכחישה מעורבות בתקיפת הכוחות האמריקניות, וכינתה את הפעולה האמריקנית כ"טרור".

ברשת RT בשפה הערבית דווח כי בכיר בשורות גדודי חיזבאללה העיראקיים נהרג בתקיפות. גורמי ביטחון וגורמים במיליציות המקומיות מסרו כי לפחות 25 לוחמי מליציות נהרגו ולפחות 55 נפצעו. עוד נמסר כי לפחות ארבעה מפקדי בגדוד חיזבאללה המקומי היו בין ההרוגים. על פי הצהרת הצבא האמריקני, הותקפו חמש מטרות של ארגון "גדודי חיזבאללה", מיליציה הפועלת בשתי המדינות ונתמכת על ידי איראן. מטרות אלה כוללות מחסני אחסון נשק ואתרי פיקוד ושליטה המשמשים לתכנון ולהוצאה לפועל של מתקפות. בהצהרה נטען כי התקיפה "תפגע ביכולת גדודי חיזבאללה לבצע מתקפות עתידיות נגד כוחות הקואליציה האמריקנית".

המתיחות בין טהראן לוושינגטון - שתי בנות בריתה העיקריות של עיראק - עלתה מאז השנה שעברה, כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנת 2015, והחזיר את הסנקציות הכלכליות על איראן. מוקדם יותר החודש, האשים שר החוץ האמריקני מייק פומפאו את הכוחות העיראקיים המגובים על ידי איראן בהתקפות על בסיסים אמריקניים בעיראק, ואמר כי התקפות מצד טהראן או שלוחותיה כנגד אמריקנים או בעלי בריתה "ייענו בתגובה מכרעת של ארצות הברית".

גורמים אמריקניים רישמיים אמרו כי וושינגטון הפגינה סבלנות כלפי פרובוקציות מאיראן ובעלות בריתה, אך הגיע הזמן לבסס מחדש את ההרתעה מפני התוקפנות. "לאחר כל כך הרבה פיגועים היה חשוב לנשיא להנחות את כוחותינו להגיב באופן שהמשטר האיראני יבין", אמר בריאן הוק, נציגה המיוחד של ארצות לאיראן.

התקיפות האמריקניות באו על רקע הפגנות של אזרחים עיראקיים בשבועות האחרונים, שגינו דווקא את כוחות המיליציה הפרו-איראנית במדינתם, בהן חיזבאללה וגופים תומכי איראן נוספים. המפגינים גם קראו לשיפור המערכת הפוליטית, שלטענתם היא מושחתת ומדרדרת את העם העיראקי לעוני.

Let's block ads! (Why?)



2019-12-30 19:04:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzIyNTfSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment