Monday, December 30, 2019

איראן: "ארה"ב תומכת בטרור"; המיליציות בעיראק מבטיחות תגובה "קשה" - וואלה!

איראן: "ארה"ב תומכת בטרור"; המיליציות בעיראק מבטיחות תגובה "קשה" - וואלה!

איראן: "ארה"ב תומכת בטרור"; המיליציות בעיראק מבטיחות תגובה "קשה"
צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

איראן גינתה הבוקר (שני) את התקיפות האוויריות של ארצות הברית בעיראק ובסוריה נגד יעדי המיליציה העיראקית וגדודי חיזבאללה. יותר מ-25 לוחמים משורות המיליציה השיעית הפרו-איראניות בתקיפות האמריקניות, שהיו בתגובה להרג אזרח אמריקני מירי רקטות לעבר בסיס בצפון עיראק בסוף השבוע האחרון.

"התוקפנות האמריקנית על אדמת עיראק ונגד הכוחות העיראקיים ראויות לגינוי חריף, והן דוגמה ברורה לטרור. איראן מגנה זאת בחריפות", אמר דובר משרד החוץ עבאס מוסוואי, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות אירנ"א. גם סין, שקיימה תמרון ימי משותף עם חילות הים של איראן ושל רוסיה בימים האחרונים, אמרה כי התקיפה הפרה את הריבונות של עיראק ושל סוריה ואמרה כי היא מתנגדת "לשימוש בכוח" בפתרון עניינים בינלאומיים.

התקיפה הגיעה בזמן של מתיחות גבוהה בין איראן לארצות הברית, בעקבות החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין במאי 2018 ולהטיל מחדש סנקציות על טהראן. מאז מאי האחרון, עם הידוק העיצומים על מגזר הנפט האיראני, נרשמו שורת תקריות צבאיות שקירבו את שתי המדינות לעימות. שתי המדינות הן בעלות הברית המרכזיות ביותר של עיראק, שנקרעת תחת חודשים של הפגנות אלימות.

המתקפה הנרחבת, שהגיעה אחרי סדרת שיגורי רקטות לעבר בסיסים ברחבי עיראק שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, הובילה לאיומים בתגובה מצד המיליציות השיעיות, הנתמכות על ידי איראן ומהוות חלק מהציר השיעי הפועל גם בסוריה.

"התגובה נגד הכוחות האמריקניים בעיראק תהיה קשה מאוד", הזהיר אבו מהדי אל-מוהנדס, אחד ממפקדי אל-חשד א-שעבי, ארגון הגג של המיליציות השיעיות. "הדם של השהידים שלנו לא נשפך לשווא", הוסיף אל-מוהנדס, בעל ברית קרוב של איראן שייסד ועמד בעבר בהנהגת גדודי חיזבאללה בעיראק.

גדודי חיזבאללה העיראקיים, שאיבדו לפי דיווחים שונים כמה מנהיגים בכירים, אמרו כי הם "במצב של כוננות עליונה" והזהירו כי "המלחמה עם אמריקה פתוחה לכל תרחיש, וכי אין מנוס מעימות".

גם חיזבאללה בלבנון נעמד לצדה של המיליציה, ואמר כי הפעולה האמריקנית הייתה "מתקפה בוטה" נגד הריבונות העיראקית ואזרחיה.

תיעוד התקיפה בעיראק

גורמי ביטחון ומיליציות בעיראק אמרו לרויטרס כי לפחות 25 לוחמי מיליציות נהרגו ועוד לפחות 55 נהרגו. לאחר התקיפות אתמול, שוגרו כמה רקטות לעבר בסיס באזור בגדאד שבו מוצבים כוחות אמריקניים. לא דווח על נפגעים. גורמי ביטחון עיראקיים אמרו היום כי הכוחות האמריקניים במחוז נינווה, שבצפון המדינה, הגבירו את אמצעי הביטחון במהלך הלילה, כשמטוסי הקואליציה האמריקנית חגו בשמי הבסיסים באזור.

המיליציות השיעיות עזרו לכוחות הביטחון להשתלט מחדש על כשליש משטח המדינה מידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הסוני הקיצוני, ובהמשך הן שולבו באופן רשמי במנגנוני הביטחון של המדינה והגדילו את כוחן הפוליטי. הן עתה מוקד לחצי הזעם של המפגינים, הדורשים את שינוי השיטה הפוליטית במדינה, שאותה רואים כמושחתת וכאשמה לעוני הקשה שממנו סובלים אזרחים רבים.

Let's block ads! (Why?)



2019-12-30 09:15:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzIxNTjSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment