Tuesday, December 10, 2019

סיוע כספי, חיזוק יחסי החוץ והמעמד האישי: מה עומד מאחורי מסעות הנייה? - ישראל היום

סיוע כספי, חיזוק יחסי החוץ והמעמד האישי: מה עומד מאחורי מסעות הנייה? - ישראל היום

ראש הלשכה המדינית בארגון הטרור חמאס, איסמאעיל הנייה, נמצא בימים אלה בסבב ביקורים במדינות מוסלמיות לאחר שקיבל אישור מיוחד ממצרים, שמנעה ממנו במשך כשנה וחצי לצאת מרצועת עזה. כזכור, הבכיר נמצא היום (שלישי) בטורקיה, וצפוי להמשיך לקטאר ולמדינות נוספות, בהן מלזיה.

חוקר פלשתיני מעריך, שהאישור המצרי הגיע בשל הגמישות שגילה חמאס במהלך ניסיונות הפיוס הפנימי בתיווך המצרים, והבנה בקהיר שאבו מאזן הוא זה שמכשיל את השיחות בין הפלגים. בנוסף, טען החוקר כי חמאס הראתה נכונות לסייע למצרים במאבק בתאי טרור, ולמנוע יציאה של פעילים מהרצועה, מה שתרם למתן האישור. 

במסגרת הגמישות שגילה חמאס לראיית מצרים, נכללת כמובן התשובה החיובית בכתב שסיפקו בארגון הטרור למתווה אבו מאזן לבחירות בקרב הפלשתינים. אין זה משנה כמובן שבחמאס, לפי דיווחים ערביים, צירף לתשובה החיובית בקשה לשורה של הבהרות מצד רמאללה. להערכת החוקר, מאג'ד אבו דיק, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מעוניין גם להבליט את תפקידו כמתווך בינלאומי, על מנת להחליש את הביקורת נגדו בעניין הפגיעה בזכויות אדם ודיכוי ההפגנות האחרונות בארצו.  
כזכור, לפי הדיווחים, משלחת חמאס דנה עם בכירי המודיעין הכללי במצרים בנושא ההבנות עם ישראל ובדרך ליישם אותן. זאת, כדי להקל על המשבר ההומניטארי ברצועת עזה. ואולם, לפי דיווחים ערביים, הנייה לא החזיר תשובה והוא צפוי לעשות זאת רק לאחר שיחזור לקהיר ממסעו בחו"ל. 
אותו חוקר סבור שהאישור שניתן לראש הלשכה המדינית, נהנה גם מנסיבות פוליטיות מקלות. בכלל זאת, ניסיון ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הנבחרים, שצפוי להיבלם בקונגרס, אך מעסיק את ממשלו. באותו הקשר, צוין המשבר הפוליטי בישראל, ופרסום כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. משברים אלה מנעו התנגדות אפשרית למהלך המצרי.  

רוסיה הייתה גורם אחר שדחף לעבר מסעו של הנייה, כשהזמינה את משלחת חמאס לביקור אצלה לצורך קיום דיאלוג שיתרכז בפיוס הפנים פלשתיני. במצרים, כך מסתבר, העדיפו להיענות לרצון הקרמלין. הסיבה האחרונה שעמדה מאחורי האישור המצרי הייתה הבנה שחמאס לעולם לא יוכל להשיג פרצת דרך באזור לאור עמדת מדינות ערב הנוטה לנרמול היחסים עם ישראל, גם אם באופן חשאי. לכן בקהיר העריכו שבחמאס יעדיפו לא לבקר באיראן כדי לא להכעיס אותם. אחרי הכל בארגון הטרור מפנימים את התלות שלהם בקהיר נוכח מעבר רפיח. 

מה חמאס מקווה להשיג

לפי הערכות בקרב הפלשתינים, חמאס שואף לשמור על מערכת יחסי החוץ שלו ולפתח אותה דרך סיוע של המדינות למיזמים שונים. הסיבה לכך נובעת בין היתר מהידוק המצור המוגבל, בעקבות מיגור של חלק גדול ממנהרות ההברחה בגבול רצועת עזה. התפתחות זו, לדברי החוקר הפלשתיני, הקלה על מדינות ערביות להתקרב לישראל במסגרת "עסקת המאה". כך במקרה בית המלוכה הסעודי, שיורש העצר שלו מוחמד בן סלמאן התבטא בחיוב כלפי ישראל וממשלו עצר לאחרונה עשרות פלשתינים המזוהים עם חמאס. 

מעבר לרווח הפוליטי, הנייה מקווה לגייס סיוע כספי לארגון הטרור, גם אם מדובר בסיוע זמני. כך יתאפשר לארגון להתמודד עם המשבר הכלכלי עימו הוא מתמודד, ושבגינו היה זקוק למענקי הכסף הקטארי. 

לפי החוקר הפלשתיני, ראש הלשכה המדינית בחמאס צפוי לשהות בחו"ל תקופה ארוכה כדי להשיג יעדים אלה. ברמה האישית, הנייה מקווה לרומם את מעמדו הפוליטי בחמאס. שאיפה כללית יותר בארגון הטרור היא לחזק את מעמדה הפנים פלשתיני על רקע הבחירות ברשות ובשל רצונה להיערך לעסקת חילופי שבויים עם ישראל. 

טורקיה, קטאר ומלזיה

כאמור, משלחת בכירי חמאס צפויה להמשיך מטורקיה לביקורים בקטאר, ברוסיה ובמלזיה. ייתכן והבכירים יבקרו גם בלבנון, אך המסע לא יכלול כנראה את איראן. במלזיה צפוי הנייה להשתתף בפורום בינלאומי במלזיה, שייערך בין ה-18 ל-21 בדצמבר. 

בטורקיה המשלחת צפויה לקיים דיונים עם כמה גורמים ואיגודים פלשתיניים. בקטאר צפויה פגישה עם הנסיך הקטארי תמים אבן אל-אחמד אל-ת'אני, ואישים פלשתינים אחרים, בהם בכירי חמאס. אם הנייה ואנשיו יבקרו בלבנון, צפויה להם פגישה עם אנשי חיזבאללה ומשמרות המהפכה, וגורמים פוליטיים. 

Let's block ads! (Why?)



2019-12-10 13:00:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzE0NDYx0gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment