Wednesday, October 30, 2019

אחרי ההכרה ברצח העם הארמני: טורקיה זימנה את שגריר ארה"ב לשיחה - וואלה!

אחרי ההכרה ברצח העם הארמני: טורקיה זימנה את שגריר ארה"ב לשיחה - וואלה!

אחרי ההכרה ברצח העם הארמני: טורקיה זימנה את שגריר ארה"ב לשיחה
צילום: רויטרס

שגריר ארצות הברית בטורקיה זומן היום (רביעי) לשיחת נזיפה אחרי שבית הנבחרים של ארצות הברית הצביע הלילה בעד הכרה ברצח העם הארמני וקרא להטיל סנקציות על אנקרה בשל המבצע בסוריה - כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית אנאדולו. לפי הדיווח, השגריר, דייוויד סטרפילד, זומן לשיחה במשרד החוץ באנקרה.

טורקיה מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בשטחי האימפריה העות'מאנית, שעל חורבותיה הוקמה טורקיה המודרנית, נהרגו בקרבות עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה. עם זאת, היא מכחישה כי היה זה הרג שיטתי שמהווה רצח עם.

בהצבעה הסמלית בבית הנבחרים של ארצות הברית, הנשלט על ידי הדמוקרטים, הוכר כי הרצח ההמוני של 1.5 מיליון ארמנים היה רצח עם. ההחלטה עברה ברוב של 405 בעד ההחלטה, מול 11 שהתנגדו לה, ובכך נקבע כי הנצחת רצח העם הארמני על ידי האימפריה העות'מאנית בשנים 1915-1923, היא מדיניות רשמית.

בתגובה להחלטה, אמר שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושאולו, כי אנקרה מגנה אותה, וכינה אותה "החלטה מבישה". בציוץ בטוויטר כתב צ'בושאולו כי החלטת בית הנבחרים באה כנקמה על פעולותיה של טורקיה בצפון סוריה. "חוגים שיחשבו כי זו הדרך לנקמה - טועים. ההחלטה המבישה בקרב אלה המנצלים את ההיסטוריה בפוליטיקה, בטלה ומבוטלת עבור ממשלתנו ואנשינו".

בנוסף לכך, הצביע לאחר מכן בית הנבחרים בעד ההחלטה הקוראת לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להטיל סנקציות ומגבלות אחרות על טורקיה ועל גורמים רשמיים במדינה, בגלל מתקפתה בצפון סוריה נגד הכוחות הכורדיים.

חברי הבית הצביעו 403-16 בעד הסנקציות, כחלק מהמאמץ של הדמוקרטים ורבים מחברי הקונגרס הרפובליקנים ללחוץ על ממשלתו של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, לשים קץ למתקפה הטורקית נגד הכורדים בצפון סוריה, שכוחותיהם סייעו לארצות הברית במלחמתם נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

עם זאת, לא ברור אם ההחלטה תעבור בסנאט, שנשלט על ידי הרפובליקנים.

ביידן מברך על ההחלטה להכיר ברצח העם הארמני

ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר ואחד המועמדים המובילים בפריימריז הדמוקרטיים, אמר כי ההצבעה תוקיר את זכרם של הקורבנות. "בהכרה ברצח העם הזה אנחנו מכבדים את הזיכרון של הקורבנות ומבטיחים: "לעולם לא עוד".

מחלוקת היסטורית

מספר הארמנים שמתו במהלך האירועים במלחמת העולם הראשונה נותר סוגיה במחלוקת. הארמנים טוענים כי 1.5 מיליון מתו, וטורקיה מעריכה כי מספר הכולל מגיע ל-300 אלף. לפי האגודה הבינלאומית למומחי רצח עם (IAGS), המספר היה גבוה ממיליון.

המחלוקות לגבי השאלה אם אכן היה זה רצח עם מתרכזת בשאלה של תכנון מוקדם - עד כמה מעשי ההרג היו מאורגנים. היסטוריונים, ממשלות ועם הארמני סבורים כי הם היו, אולם כמה מומחים מטילים ספק בכך. לטענת טורקיה, גם טורקים מוסלמים רבים מתו במהלך המלחמה.

Let's block ads! (Why?)



2019-10-30 07:55:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjA2NTXSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment