Monday, October 28, 2019

מבחן פנימי ושמירה על שגרת הלימודים: המודל שיחליף את המיצ"ב - וואלה!

מבחן פנימי ושמירה על שגרת הלימודים: המודל שיחליף את המיצ"ב - וואלה!

משרד החינוך הציג היום (שני) את מודל ההערכה החדש למוסדות החינוך שיחליף את בחינות המיצ"ב. המודל יבוסס על ארבעה אלמנטים - הערכה פנימית של בית הספר את התלמידים, הערכה חיצונית שתעשה בידי משרד החינוך לבית הספר, סקרי אקלים בית ספרי ומדדים שיילקחו בתקופות שונות.

החלטת המשרד באה לאחר לחץ ציבורי לבטל את בחינות המיצ"ב בעקבות מקרה שבו נחשף כי תלמידי בתי ספר שונים אולצו לקחת חלק בהטיית המבחנים על מנת לשפר את מצב בית ספרם. בנוסף, נמצא כי ההכנות האינטנסיביות לקראת מבחני המיצ"ב הובילו בין היתר לפגיעה בשגרת הלמידה, הסטת משאבים והפניית יתר של תלמידים להיבחנות בכיתות מותאמות. אלה הובילו בסופו של דבר לפגיעה בהוראה, בלמידה ובמהימנותו של כלי ההערכה.

באמצעות האלמנט הראשון עליו תבוסס התוכנית, זה של כלי ההערכה הפנים בית-ספריים, יוכלו המוסדות לבסס רצף של תהליכי למידה והפקה של תובנות עומק באמצעות כלים שיעמדו לרשותם, החל מכיתה א' ועד כיתה י', בעוד השימוש בהם ייעשה על פי בחירת בית הספר. הכלים יהיו במקצועות הליבה: שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים, ובמקצועות נוספים.

"משרד החינוך יעודד ויסייע לבתי הספר לעשות בהם שימוש נכון ויעיל, לטובת בניית תכניות עבודה וקידומם של התלמידים ובית הספר עצמו", נמסר בהודעת המשרד. " ישנם כלים רבים שכבר נמצאים בשימוש, כדוגמת המבדק לראשית הקריאה והכתיבה בכיתה א', מבדק עמית בכיתה ז' ועוד. בימים אלה שוקדת ראמ"ה על פיתוחם של כלים פנימיים נוספים שיעמדו לרשות בתי הספר. בנוסף, ראמ"ה פועלת למחשב חלק מהכלים הקיימים ולשפר את הנגישות שלהם".

במשרד החינוך אמרו כי כדי לייצר באמצעות הכלים הפנימיים תהליכי למידה משמעותיים, ולשם הפחתת העומס על בתי הספר, יבוטלו מבחני מפמ"ר, מבחנים רשותיים ומבחנים אחרים הנשלחים לבתי הספר. לרשות בתי הספר יועמדו כלים פנימיים מעצבים ומסכמים עם סטנדרטים שבהם יוכלו לעשות שימוש לאורך השנה.

על פי האלמנט השני, כלל בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ישתתפו בכל שנה בהערכה חיצונית משולבת - הערכה קבועה והערכה משתנה. על פי המודל החדש, בתי הספר ישתתפו בהערכה חיצונית פעמיים בשנה.

בהערכה הקבועה ישתתפו כלל התלמידים בכיתות ד' ובכיתות ח' בבחינה באוריינות שפה. הערכה תתבצע בתחילת השנה, בכל בתי הספר בארץ בכל שנה. בהערכה משתנה ישתתפו כלל בתי הספר אחת לשנה. מועד ההערכה יהיה ידוע מראש ותחום הדעת ודרגת הכיתה שבה ייבחן בית הספר יימסרו לבית הספר בסמוך למועד ההערכה. בתי הספר היסודיים ישתתפו באחת מבין תחומי הדעת: מתמטיקה בכיתות, ה', או ו', שפת אם בכיתות ה' או ו', אנגלית בכיתות ה' או ו'. חטיבות הביניים ישתתפו באחת מבין ההערכות האלו: שפת אם ט', מתמטיקה ח' או ט', מדעים ח' או ט', אנגלית ח' או ט'.

האלמנט השלישי, שיכלול שאלוני האקלים והסביבה הפדגוגית, יבוצע בבתי הספר בכיתות ה'-יא' במסגרת הערכה חיצונית במחזוריות קבועה, אחת לשלוש שנים. בהתאם להערות שעלו מהשדה החינוכי, שאלוני האקלים יעודכנו ויקוצרו. לרשות בתי הספר יעמדו שאלוני אקלים פנימיים לצורך העברה פנימית ממוחשבת, בהתאם לצרכים ולעניין של בתי הספר. לאקלים יש מקום חשוב בעיצוב סדר היום של בית הספר, וצוותי החינוך יוכלו להשתמש בהם ככלי עבודה.

איזון בין הההערכה פנימית לחיצונית

האלמנט הרביעי, הערכה של מדדים נוספים וחדשים בבתי הספר, יעניק תמונה רחבה על תחומי העשייה של בית הספר. "מדדים אלו יאפשרו ליצור תמונה מלאה יותר אודות התשומות, המשאבים, התהליכים, האתגרים והייחודיות של בית הספר", נמסר.

באשר לעיצוב מחודש של תהליכי ההערכה החיצוניים, המודל ייתן מענה לתופעות הבלתי רצויות שנרשמו, וכן על רקע פרסום הממצאים ברמת בית ספר. בכך, יושם דגש על חשיבות שפת האם כתשתית בתהליכי הלמידה, תותאם ההערכה לנדרש מהתלמידים במאה הנוכחית, יופחתו הלחץ על בתי הספר והפגיעה בשגרת הלימודים ותמנע האפשרות להסיט משאבים כפי שנעשה לקרת המיצ"ב.

מודל ההערכה החדש נשען על עבודה של צוות מקצועי שהרכיב משרד החינוך, בו ישבו מומחים מהאקדמיה, אנשי חינוך מהשדה ואנשי משרד החינוך. בנוסף, התקיימה היוועצות מקוונת רחבה עם הציבור, התפרסם קול קורא למומחי הערכה והתקיימו ומפגשים ישירים במחוזות עם הורים, מנהלים, מורים, מפקחים, תלמידים ומנהלי מחלקות חינוך.

בתובנות שעלו מהתהליכים צוין בין היתר כי קיימת חשיבות גדולה לשילוב ולאיזון בין הערכה פנימית להערכה חיצונית, וכי לצד הערכת הידע, יש להרחיב את הערכת המיומנויות ולבחון אותן במגוון תחומי דעת. בנוסף, עלה כי ההערכה החיצונית צריכה לשקף באופן מקיף ומגוון את העשייה הבית-ספרית בתחומי החדשנות, סביבות הלמידה, דרכי ההוראה וחינוך חברתי וערכי. עוד נקבע כי יש לחזק את היכולות של בתי הספר בתחום הערכה באמצעות ניתוח נתוני הערכה חיצוניים וקיום תהליכי הערכה פנימיים איכותיים.

על פי לוח הזמנים שקבע המשרד, המודל יוטמע באופן הדרגתי. כך, בשנת הלימודים הנוכחית, בתי הספר יקיימו הערכה פנימית בלבד ולא תתקיים הערכה חיצונית של הישגים לימודיים. לרשות בית הספר עומד כיום אוסף של כלים למורה כגון מבדקים, מבחנים ומשימות ביצוע. מבחני המיצ"ב הפנימי יישלחו לבתי הספר המעוניינים בכך.

שר החינוך רפי פרץ בירך את יישום המודל החדש. "היום מערכת החינוך יוצאת לדרך חדשה, דרך איכותית, שקופה יותר ורלוונטית יותר. ובעיקר, דרך שתהפוך את בתי הספר למרחבי למידה טובים יותר לתלמידים, למורים, למנהלים ולהורים", מסר. "מודל ההערכה החדש, הוא מודל של המאה ה-21. הוא יציג את כל קשת העשייה בבית הספר, ולא יסתמך על ציונים בלבד". מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי תהליך בניית המודל ארך כחצי שנה. "קיימנו מהלך חסר תקדים של התייעצויות רחבות היקף שכללו עשרות אלפי גורמים, בהם מומחים לחינוך, מנהלים, מורים, הורים ותלמידים".

חרף הצהרות שר החינוך ומנכ"ל משרדו, בהסתדרות המורים מתחו ביקורת על המהלך. "התוכנית החדשה של משרד החינוך וראמ"ה למבחני המיצ"ב היא רעה חולה שתערער את מערכת החינוך, תגרום לנזק גדול ולהתדרדרות נוספת של מערכת החינוך בישראל", אמרו. "פקידי משרד החינוך מנותקים מהשטח, במקום להיות קשובים לטענות המנהלים והמורים הם הכפילו את מספר המבחנים, לא התייחסו לפרסום הנתונים והשלכותיו וערכו שינויים קוסמטיים שמילים יפות וכותרות מושקעות לא תצלחנה להוביל להצלחה - במקום ממוצע של מבחן אחד בשנה נקבל שלושה מבחנים בשנה, כשאחד מהם הוא ממש כמו בוחן פתע לתלמידים, למורים ולמנהלים - לא ידוע באיזה מקצוע ולא ידוע לאיזו שכבת גיל".

Let's block ads! (Why?)



2019-10-28 10:58:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjAyMzjSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment