Sunday, October 27, 2019

הרעיון עדיין חי: חיסולו של אל-בגדאדי לא צפוי לקבור את דאעש - וואלה!

הרעיון עדיין חי: חיסולו של אל-בגדאדי לא צפוי לקבור את דאעש - וואלה!

הרעיון עדיין חי: חיסולו של אל-בגדאדי לא צפוי לקבור את דאעש
צילום: ארכיון רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: טל רזניק

חיסולו של אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), מהווה מכה סמלית קשה לארגון ולכל מה שייצג, אך רחוק מלסיים את הרעיון שנקרא דאעש. דפוס הפעולה של הארגון, אינו צפוי להשתנות באופן דרמטי בין היתר בשל מלחמת ההישרדות שבה הוא נתון ופשיטת הרגל שעמה הוא מתמודד. ועדיין, צריך לזכור, דאעש כיום הוא יותר בגדר רעיון וככזה, הוא צפוי להמשיך להטריד את המערב בשנים הקרובות.

ואכן, השאלה הגדולה המרחפת כעת היא מה יקרה לרעיון של הסלפיה הג'יהאדיה. לאחר החיסול של אוסאמה בן לאדן, צעד לתוך הוואקום דאעש. בסוריה פועלות כמה קבוצות מתחרות נוספות, בין היתר תחריר א-שאם, או בשמם הקודם, ג'בהת א-נוסרה. רוב פעיליו מרוכזים באזור שבו הסתתר אל-בגדאדי, במחוז אידליב, והם נתונים למתקפות אוויריות לא פשוטות של רוסיה וסוריה.

כך שגם מרחב הפעילות של הארגונים המתחרים, הפך להיות צר מתמיד. ובכל זאת, ואקום, מטבע הדברים, אינו נותר כזה זמן רב. עם הזמן יקום מן הסתם, ארגון שיונהג על ידי דמות כריזמתית לא פחות מזו של אל-בגדאדי, שידחוף שוב לרעיונות קיצוניים, אולי אפילו יותר מאלה של דאעש, אם ניתן כלל לדמיין רעיונות שכאלה.

בגדאדי הצליח במקום שבו נכשלו שניים מקודמיו בתפקיד מפקדי דאעש (או המדינה האסאלמית בעיראק ליתר דיוק). הוא גם התעלה על אבו מוסעב אל-זרקאווי שמיתג את הרעיון של אל-קאעדה בעיראק וסלל את הדרך בפני הופעת דאעש. והוא התעלה על קודמיו מהסיבה הפשוטה שהוא הצליח להוכיח להם הצלחה מהי. הוא נולד בשם איברהים אל-בדרי בסמארה שבעיראק בשנת 1971. בגיל 39 (מאי 2010) כבר הפך להיות המנהיג של אל-קאעדה בעיראק או בשמו המקורי ה"המדינה האסאלמית בעיראק".

הוא הצליח להפוך לאומנות את המגמה שהובילו קודמיו, פיגועי תופת נגד מטרות שיעיות ברחבי עיראק. לאחר שהחלה מלחמת האזרחים בסוריה, החלה המעורבות של ארגונו גם שם, תחילה בשיתוף פעולה עם "ג'בהת א-נוסרה", אך בעקבות חילוקי דעות קשים עם מפקדי אלקאעידה ובהם איימן א-זווהירי, חל פיצול בין שתי הקבוצות ו"המדינה האסלאמית בעיראק וא-שאם", הפכה להיות הדומיננטית במערכה.

דאעש כבש חלקה אחר חלקה בסוריה ובעיראק תוך שהוא מבצע פשעים קשים נגד האנושות. מסע הכיבוש הזה, שהקנה לארגון תדמית של בלתי מנוצח, סייע לו גם בגיוס עוד ועוד מתנדבים ואפילו מתנדבות באירופה, אוסטרליה, ארצות הברית ואפילו בישראל. למרבה האירוניה, מסע הכיבושים הזה נקטע דווקא בקרבות הקשים שניהל דאעש נגד הכורדים והכורדיות, אותם אלה שכעת ננטשו על ידי ממשל טראמפ. הייתה זו שאלה של זמן עד שמישהו- האמריקנים, הרוסים או כל גורם אחר, יגיעו גם אל אל-בגדאדי.

המהלומה הסמלית קשה שבעתיים בהתחשב במעמדו הדתי של אל-בגדאדי. הוא אמנם למד אסלאם באוניברסיטה האסלאמית של בגדאד, אך לא התעלה לדרגה של איש דת נחשב ומוכר. אל-בגדאדי פשוט ניכס לעצמו את תואר "הח'ליף" וביקש מהמוסלמים בכל העולם להישמע לו בשנת 2014. יורם שוייצר, חוקר ב-INSS של הג'יהאד העולמי מסביר כי "אמנם כבר דווח שאל-בגדאדי מינה לעצמו יורשים. אך ברור שתואר הח'ליף שנטל לעצמו ונדחה על ידי מתנגדיו מאל-קאעדה , לא יועבר בירושה".

שוייצר מסביר שהיומרנות של אל-בגדאדי להיות "הח'ליף", נתקלה בהתנגדות גם בקרב כל חכמי ההלכה המובילים של הסלפיה הג'יהאדיה. "גם אם ינסו בדאעש להכתיר ח'ליף חדש, לא תהיה לכך משמעות רבה". גם המשמעות של אותו "ח'ליף", מוגבלת למדיי בימים אלה, לנוכח פשיטת הרגל של רעיון "המדינה". לארגון הזה יש כעת בעיקר מגמות הישרדות, תוך הוצאה לפועל של פיגועים. אך המדינה האסלאמית כבר לא קיימת וגם דמותו של אותו מנהיג מדינה, הפכה להרבה פחות רלבנטית.

Let's block ads! (Why?)



2019-10-27 11:24:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjAwNTbSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


Share:

0 Comments:

Post a Comment